janice-va.reismee.nl

Opvallende verschillen

Hallo allemaal,

Even weer een update vanuit hier. Nu vooral gericht op wat mij opvalt qua verschillen tussen Nederland en Virginia (aangezien het in elke staat weer anders kan zijn).

- de schoolbus hier is iets heel speciaals. Kinderen zijn heilig in dit land en daarbij speelt de schoolbus een belangrijke rol. Als de schoolbus stopt, wordt verwacht dat elk voertuig in de omgeving ook stopt.

- de tuinen in de buurt waar ik woon zijn open. Dat betekent dat iedereen door de tuinen kan lopen, dus ook de herten en vossen. Ik heb nu al een paar keer een hert of vos in de tuin zien staan/lopen. Het blijft toch wel iets aparts.

- de post wordt geleverd en opgehaald in de brievenbus in de tuin. Net zoals in de films staat de brievenbus voor aan de straat. Wanneer ik iets wil retourneren, dan stop ik het pakketje terug in de brievenbus en zet de hendel omhoog. Mijn gezin moet binnenkort de brievenbus verplaatsen, aangezien de regel is dat de bezorger niet uit zijn auto hoeft te komen.

- de belasting is hier iets anders dan bij ons. De producten die worden verkocht (en dat geldt ook voor restaurants), zijn de standaardprijs. Elke staat heeft een eigen wet waarin staat hoeveel Taxes er betaald moet worden. In Virginia is de Taxes (belastingheffing) 6%. Op alles in de winkels (en restaurants) wordt nog eens 6% duurder. Niet erg, maar wel erg raar als je iets wil kopen en het is plots duurder dan verwacht. In restaurants is er ook nog een regel dat je 15% fooi geeft. Mocht je niet tevreden zijn over de service of eten, dan mag je een fooi van 10% geven.

- een positieve kant van de restaurants (en sommige winkels) is dat de wc altijd gratis is. Daarnaast kun je overal wel je fles water bijvullen. Water is overal gratis, behalve als je een fles water koopt. Mocht je toch liever een cola willen, dan is de refill (het bijvullen) ook gratis.

- ik mis hier soms toch wel Nederlands eten. Brood blijft hier onderhand 2 maanden goed en is mierzoet. Bijna alles is zoeter en zouter qua smaak. Daarnaast helpt het natuurlijk ook niet mee dat de kinderen een pinda-, zuivel- en ei-allergie hebben. Standaard gerechten als Nasi of Bami doen ze hier niet. (Wat ik tot nu toe heb gezien en gehoord).

- Amerika is onderhand het land van de airco. Overal is airco.. De eerste twee weken had ik daar best moeite mee. Nu het steeds benauwder en heter wordt, geniet ik toch wel van de airco.

- een supermarkt is toch wel meer dan alleen een supermarkt. In de supermarkt zelf vind je vaak een Starbucks of een apotheek. Best handig alles in één winkel. Het raarste wat ik heb gezien is een kamer waar je bloed kunt prikken. Ja, je leest het goed. IN de winkel is een kamer waar je bloed kunt prikken en dat wordt dan naar een lab gestuurd.
Daarnaast kun je in sommige winkels je eigen koffie malen.

- speciale en zeer belangrijke pasjes zijn hier van papier. Ik kan het zelf nog steeds niet helemaal geloven..

- de aanbiedingen in Nederland zijn voornamelijk gericht op één persoon. De aanbiedingen hier in Amerika zijn vooral gericht op families. Dat houdt in 3 halen en 2 gratis i.p.v. onze 1+1 gratis. Daarnaast zijn de verpakkingen ook nog groter.

Dit is een kleine beschrijving van de verschillen die mij opvallen. Er zijn er nog veel meer, maar dan ben ik over een week nog bezig met schrijven.

Even een verrassing voor sommigen. Gisteravond ben ik in gesprek gegaan met de ouders betreft het oppassen. Ik had hogere verwachtingen dan waar ik nu in zit. Daarom is het besluit genomen dat ik weer terug naar Nederland kom. Een ander gezin zoeken kan, maar dat zal mijn verveling niet oplossen. De familie gaat nu op zoek naar een nieuwe au pair. Wanneer zij iemand hebben gevonden, kan ik mijn vlucht terug gaan boeken.

Liefs,

Janice

Reacties

Reacties

Wendy

Ik was met veel plezier over je avontuur aan het lezen, maar wat een onverwachte verrassing. Nou ik denk tot snel dan.

Veel Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active